27.06.2017, z rubriky Reportáže, autor: Mgr. Radek Holcepl
Workshop Muzea romské kultury: Pøíbìh Romù v EDUCANET

Celková skladba programu tedy skuteènì útoèila na pocity provinìní snad ještì více než soucitu. Ostatnì ani soucit nemá v politických debatách co dìlat. Chybìl mi naopak požadavek spravedlnosti pro spoluobèany, tedy solidarita v protikladu s charitou.

Nebudu tedy hodnotit èistì jen páteèní program, ale obecnìji nìkteré škodlivé stereotypy, které jsou charakteristické pro tzv. lidskoprávní agendu nevládních neziskových organizací. Kromì pøekraèování životnì dùležité hranice mezi soukromou charitou a veøejnou solidaritou, na níž upozoròuje napøíklad prof. Barša v knize Cesty k emancipaci, se mi jeví jako znaènì pomýlené, když jsou Romové vùbec vyèleòováni z obèanské spoleènosti poukazem na jejich zvláštní status a pozitivnì diskriminováni ze strany jim naklonìných sympatizantù. Jde totiž o pohyb stejného kyvadla od extrému iracionální nenávisti k iracionální shovívavosti.

Nepovažuji spasitelský komplex za ménì nebezpeèný než démonizaci odlišnosti. Ostatnì èasto je takové spasitelství provázeno povýšeným pohrdáním tìmi, kteøí vybrané obìti charitativního pùsobení naopak šikanují. Pohrdání elit vùèi masám a nenávist mas vùèi elitám se bohužel v naší spoleènosti neprojevuje jen v pøípadì zavádìjícího sporu o charitu èi šikanu vùèi Romùm, ale také muslimùm. Jde o osudové zaklesnutí lidí, kteøí si do jinakosti promítají strukturu svých sociálnì-psychologických potøeb. Nejvíce mi vadí, že dnešní stádní pøedsudky tzv. elit jsou vydávány za pokraèování èi snad završování odkazu velikánù minulosti, jako tøeba Tomáše Garrigua Masaryka, který se pøeci zastal Hilsnera proti antisemitské hysterii èeské lùzy. Silným výrazem èeská lùza pochopitelnì jen parafrázuji èerno-bílé vidìní dnešních odpùrcù xenofobie a zejména xenofobù. Xenofoby je dovoleno nenávidìt, zesmìšòovat a urážet i ctitelùm hatefree kultury. Dokonce je to využíváno a teï se vyjadøuji na základì své vlastní zkušenosti k stmelování posluchaèù do jednoho spolku povinnì spøíznìných duší i vysokoškolskými lektory. Nenávidìt zemanovce a konvièkovce èi jiné burany je pøeci tak ušlechtilé a povznášející...

Ale zpátky k rozdílu mezi Masarykovými ideály humanitními a souèasnou hatefree antixenofobií. Zásadní odlišnost spoèívá v tom, že Masaryk hájil jen právo Hilsnera na spravedlivý soud. Nepostavil svou obhajobu konkrétního èlovìka na sentimentální slitovnosti s ukøivdìnou etnickou skupinou. Masaryk byl pro humanitní solidaritu, tedy spravedlnost pro všechny lidi bez rozdílu, nikoliv pro pozitivní diskriminaci jakkoliv vymezených minorit. Etniètí Èeši by jistì hledìli na romskou kulturu s vìtším pochopením, pokud by ji nepropagovali aktivisté, kteøí páchají dobro na zpùsob charity, ale naopak politici, kteøí vyžadují solidaritu všech obèanù, tedy rovná práva a povinnosti pro každého dospìlého èlovìka. Právì to je podstatou osvícenství, které dalo vzniknout i demokratickým revolucím 18. století v Americe a Francii.

Romové potøebují dnes spíše výchovu k samostatnosti ve stylu osvícenské pedagogiky než oslavy vlastní jedineèné podstaty na zpùsob romantické mytologie. I na vlastní svébytnou kulturu mají jistì právo, ale jako jednotliví obèané musí pøedevším dospìt k zodpovìdnosti za sebe a své bližní. K tomu jim ale nepomùže v Pøíbìhu Romù implicitnì obsažená snaha vzbuzovat pocity viny na stranì èeské vìtšiny a vyzývat èleny majority k sebemrskaèství za holokaust.

Emancipace se mùže nést jedinì v duchu vymanìní z postavení objektu cizí péèe. Kdokoliv chce o Romy peèovat, mìl by tak èinit jedinì a pouze za tím úèelem, aby je vychoval k obrazu svéprávné lidské bytosti. To se v Evropì tradiènì chápe jako schopnost používat vlastní rozum k zajištìní vlastního živobytí a k smysluplnému zapojení do veøejného života v obci a ve státì. Kdo chce Romùm pomoci, mìl by si vzít ponauèení z bìhu dìjin státotvorných národù Evropy a nepøeskakovat døevní dobu osvícenského optimismu ohlednì všelidských práv a pøirozeného svìtla dospìlého rozumu. Nìco k tomu mùže øíct i tento slavný text Immanuela Kanta:

Osvícenství je, když èlovìk opustí svou nesvéprávnost, kterou si zpùsobil vlastní vinou. Nesvéprávnost je neschopnost používat vlastního rozumu bez vedení jiných. Tato nesvéprávnost je zpùsobena vlastní vinou, jestliže není zpùsobena nedostatkem rozumu, ale nedostatkem rozhodnosti a odvahy používat vlastní rozum bez vedení jiných. Sapere aude! (Mìj odvahu používat vlastní rozum!) je proto motem osvícenství.

Uvìdomuji si samozøejmì, že sociální i etnické zázemí osvícencù podmiòovalo do znaèné míry jejich názory, ale to neznamená, že dùsledky jejich fikce o rovné dùstojnosti a odpovìdnosti všech obèanù nemìly zcela reálné pozitivní dùsledky. Požadavek solidární spravedlnosti pro všechny bez rozdílu je pro èeskou etnicky se vymezující majoritu ve veøejné životì mnohem pøijatelnìjší než požadavek zvláštních ohledù, úlev a výhod pro Romy na základì etnického klíèe. Pokud elity nedopøejí vìtšinì potvrzení a požehnání oné životnì dùležité osvícenské fikce, že jejich studijní, pracovní a obèanská morálka je mìøítkem civilizovanosti, budou vždy právì elity nést vìtší podíl viny na vytváøení pøíkopù mezi nimi a masami. Zároveò arogantní i naivní snaha charitativnì cítících elit pøevychovat majoritu morálním vedením mas k právì opaèným názorùm, než které zastávají, otvírá prostor pro demagogy nejhrubšího zrna, kteøí se velmi ochotnì ujímají úlohy mluvèího a dokonce obhájce tìch, kteøí se nereflektovanì vnímají jako dobøí (tedy etniètí) Èechové.

Jako jedinou schùdnou cestu vidím tedy kultivování národního cítìní elitami, které se štítí vulgarity, ale nikoliv nacionalismu. Masarykovský nacionalismus byl založen na myšlence státotvorných národù, které mají jako souèást lidstva povinnost ve svém státì prosazovat ideály humanitní, tedy rovná politická práva a rovné socio-ekonomické pøíležitosti pro všechny. Klíèem k využití tìchto pøíležitostí byla podle Masaryka úcta ke vzdìlání a drobné každodenní práci. Na budovì jednoho èeskobudìjovického gymnázia se skví okøídlené rèení V práci a vìdìní jest naše spasení“. Dokud aktivisté nezaènou požadovat po Romech pøijetí tohoto osvícenského svìtonázoru, tak budou vìtšinou etnických Èechù považováni za kazatele vysoce škodlivých bludù. Za sebe øíkám, že oprávnìnì. Nikoliv rasistická šikana, ale ani sentimentální charita, nýbrž osvícenská solidarita je dle mého názoru správnou odpovìdí èeských republikánù na romskou otázku. Souhlasíte se mnou?

Paticka, tiraz ci co...